Autopedia

Hitta din nya bil

Latest Posts

  1. Dela erfarenheter på Autopedia

    Kommentarer inaktiverade för Dela erfarenheter på Autopedia

    Nu har vi precis vårstädat sajten en smula för att tydligare och bättre visa vad du kan använda Autopedia till. Autopedia handlar kort sagt om vad du som konsument och kund tycker och tänker om din bil och handlaren du köpte den hos, på en plattform där alla kan nå den oavsett vad man köpt och hos vem. Så…

    Har du köpt en ny bil och vill dela med dig av din upplevelse?
    Nyfiken på att veta vad andra tycker om bilen du funderar på att köpa?
    Eller vilken bilhandlare som har de nöjdaste kunderna?

    Välkommen att dela erfarenheter på Autopedia.

     

  2. Dahlqvists tar över förstaplatsen

    Kommentarer inaktiverade för Dahlqvists tar över förstaplatsen

    Idag har Dahlqvists tagit över förstaplatsen på Autopedia med landets mest nöjda nybilsköpare!

    Hittills har topplaceringen dominerats av olika Volkswagen-handlare, men nu lägger sig alltså en Ford-handlare överst i Autopedia för första gången. Förutom att Dahlqvists totalt sett har de nöjdaste kunderna i landet just nu är de mest framträdande styrkorna företagets mottagande av sina besökare, deras provkörningsmöjligheter och prisvärdheten. Dahlqvists hittar du i Hässleholm, Kristianstad och Ängelholm.

    Dahlqvists på Autopedia

  3. Intervju med Årets Återförsäljarnät 2014

    Kommentarer inaktiverade för Intervju med Årets Återförsäljarnät 2014

    Läs Sarah Adolfssons intervju med Raine Wermelin och Andreas Strid på Porsche Sverige, vinnare av Guldknoppen 2014.

    Att sälja drömmar

    För några veckor sedan var jag och lämnade över Guldknoppen i kategorin Årets Återförsäljare. Nu var det dags igen och den här gången skulle Guldknoppen transporteras med flyg från Landvetter. I själva verket var det andra försöket då planet gick sönder första gången… nämner inte flygbolaget här. Andra försöket då, ja och planet gick sönder igen. Här började jag fundera på om det skulle tolkas som ett tecken men helt plötsligt fick jag meddelandet att planet var lagat. Yes (eller?), äntligen kom jag iväg och landade till och med helskinnad för att leverera Guldknoppen till vinnaren för andra gången i rad i kategorin Årets Återförsäljarnätverk – Porsche Sverige.

    Väl på plats fick jag ett bra bemötande i receptionen, blev försedd med en kopp kaffe för att sedan i närmare två timmar tala om kundnöjdhet med Raine Wermelin som är märkeschef och Andreas Strid som är försäljningschef på Porsche Sverige.

    Vad är det då som gör att Porsche Sverige är det återförsäljarnätverk som har nöjdast nybilsköpare?

    En stor utmaning som vi har är att vi ganska markant har ökat antal bilar som vi säljer per år. Det innebär att vi också möter nya kunder som inte har köpt en Porsche tidigare och som tar ett nytt steg på ”bilstegen”. Om man då t.ex. köper en Porsche som ligger 15 % högre i pris än sin tidigare bil, ja då ligger det också en högre förväntan på kundnöjdheten som vi ska leva upp till. Utmaningen när vi säljer fler bilar är att vi ska fortsätta att förbättra oss. Det går inte att sälja den här typen av produkt utan ett gott hantverk, säger Raine Wermelin.

    Frågan är då vad det goda hantverket innebär…

    Vi anpassar oss efter kunden på ett individuellt sätt. Är det t.ex. så att kunden har svårt att kunna hämta sin nya bil på våra öppettider, ja då ser jag att våra Porsche Center försöker fixa det! Ett hantverk kring affären handlar väldigt mycket om den personliga relationen. För oss är det viktigt att ha en nära relation med kunden och det handlar inte endast vid köptillfället. Vi håller en tight dialog genom både lokala och centrala events som t.ex. Porsche Winter Experience eller Porsche Sport Driving School på Anderstorp. Det skapar en interaktion mellan återförsäljaren och även vi som arbetar på central nivå är med och hör vad kunderna tycker är viktigt – det blir som vårt community, säger Andreas Strid.

    I vårt samtal blir det väldigt tydligt för mig att Porsche har en filosofi som rimmar väl med Service Profit Chain. Att hela kedjan måste fungera för att nå lönsamhet och tillväxt. Allt från varumärket, till medarbetarna som är de som skapar de riktigt nöjda kunderna.

    Vi har ett varumärke som är fantastiskt och det ställer krav på oss. Vi skulle inte vara här om vi inte känner lojaliteten från våra kunder. Det handlar om att ha förståelse för sina kunder och känna att ”jag är Porsches representant i Sverige” och av hela hjärtat förstå vad det är för typ av varumärke som man representerar. Våra Porsche Center förstår t.ex. förväntan hos en kund som har kört 22 mil och att det är ett genuint intresse och ett väldigt medvetet val från kunden. Du kan inte fortsätta göra bra affärer om du inte har bra kundnöjdhet. Vi vill ha alla på ”tå” för slutliga syftet är trots allt att sälja fler bilar, avslutar Raine Wermelin.

    I taxin för att ta flyget tillbaka till Landvetter är det några ord som fastnade lite extra från samtalet och som jag tycker sätter ljuset på hur Porsche ser på kundnöjdhet. Det handlar om att det ska vara en ”värdig relation” och att det ska vara en ”äkthetsstämpel” i allt man håller på med. När jag kompletterar samtalet med att läsa Porscheköparnas kommentarer på Autopedia, inser jag att man i mångt och mycket säljer drömmar och också har en stor respekt för det. Kommer det göra att Porsche får Guldknoppen nästa år också?

  4. Tesla gör entré på Autopedia

    Kommentarer inaktiverade för Tesla gör entré på Autopedia

    Det nytänkande bilföretaget Tesla Motors med VD Elon Musk i spetsen har väckt stor uppmärksamhet bland bilintressenter världen över det senaste året. Idag nådde Tesla Model S de 30 omdömen som är minimikravet för att vara med i Autopedia och tar över förstaplatsen på märkesnivå samt 2:a platsen för bilmodeller strax efter Audi A1, 2014 års vinnare av Guldknoppen.

    Tesla Model S är en av de absolut bekvämaste, säkraste och roligaste bilar man kan hitta idag. En oslagbar bränsleförbrukning samt toppbetyg av ägarna när det gäller lastutrymme. Vi ser fram emot att följa utvecklingen och kommande bilmodeller från Tesla.

    Här kan du läsa mer om vad de nyblivna Tesla-ägarna själva säger om bilen.

  5. Intervju med Årets Återförsäljare 2014

    Kommentarer inaktiverade för Intervju med Årets Återförsäljare 2014

    Sarah Adolfsson skriver om sin intervju med Skoglöfs Bil, vinnare av Guldknoppen 2014.

    ”Vi har ett ärligt intresse”

    Klockan ringde tidigare än vanliga jobbmorgnar. Fortfarande mörkt men jag begav mig ändå med lättare steg än vad jag kanske vanligtvis brukar ha till bussen (ja, jag erkänner…). På väg för att hämta ut hyrbil för att sedan bege mig till Kristinehamn. I Kristinehamn finns nämligen Skoglöfs Bil, Årets Återförsäljare i Guldknoppen 2014. Jag är på väg dit för att överlämna ett diplom. Vad är det egentligen som gör att vissa, såsom Skoglöfs Bil, lyckas ha 94 % mycket nöjda kunder under 2014 – är det en slump? Så fort jag rullar in utanför Skoglöfs Bil, märker jag att jag får en nick och ett leende av en man som håller på att parkera en bil. ”Trevligt”, tänker jag… (senare skulle det visa sig att det var Daniel, en av säljarna på Skoglöfs). Jag kliver in i bilhallen och möts direkt av Claes Skoglöf som är VD och ägare.

    Vi sätter oss ned mitt i bilhallen för att prata om hur de arbetar med kundnöjdhet. När jag ställer frågan vad det är som gör att just Skoglöfs har så nöjda kunder, drar Claes lite på svaret och skämtar ”ja, vad gör vi?”. Först kan man tro att det är en slump men jag är rätt säker att det snarare var en klädsam ödmjukhet som visade sig. Och mycket riktigt, nog finns det genomtänkta tankar där bakom…

    Jag tror det handlar om vårt ärliga intresse för kunderna och det gäller hos alla i personalen. Det viktigaste för oss är att vi ska ha riktigt nöjda kunder när de går härifrån. Det är inget påklistrat intresse. Vi jobbar hela tiden med kundnöjdhet och det handlar om att göra ständiga förbättringar. Om det är så att någon inte blev riktigt nöjd utvärderar vi, om och hur vi hade kunnat göra det bättre. Vi har en kultur här som jag har delvis ärvt den från min far som startade Skoglöfs Bil, att det är viktigt med nöjda kunder. Det sitter i väggarna från hans tid. Jag tror att jag har bidragit till att utveckla lagkänslan här inne. Förut var det nog en tydligare gräns mellan avdelningarna service och sälj. Nu är vi ett lag som arbetar utifrån nöjda kunder. Jag jobbar med ”leading by doing”. Är det många som är sjuka på kundmottagning en dag, ja, då får jag hoppa in där. Sedan ska jag nog hålla mig från verkstadsgolvet av den enkla anledningen att jag inte gör det bäst, säger Claes.

    Under samtalets gång tar vi några pauser. Det är när kunder kommer in i bilhallen. Direkt uppmärksammas kunderna vilket också är något som Claes framhåller som en del i hur de arbetar med kundnöjdhet.

    Vi uppmärksammar kunden oerhört snabbt när de kommer in. Vi lyssnar också mycket, i synnerhet under behovsfasen i säljprocessen. Där handlar det att lyssna av och tanka av kunden vad han/hon behöver för bil och support under säljprocessen. En del behöver mer support och andra mindre. Ger du fel support slår det på kundnöjdheten. Om du t.ex. ger för mycket support till en påläst kund kan det snarare göra att den kunden tappar i nöjdhet. Man kan inte köra ”by the book” med alla kunder och behandla alla på lika sätt. På vissa kurser får man t.ex. lära sig att ställa ett visst antal frågor men du kan inte per automatik ställa samtliga frågor utan du måste känna av kunden, fortsätter Claes.

    Mot slutet av vårt samtal riktar vi blicken mot framtiden. Hur kommer bilbranschen att se ut om tio år och hur arbetar man med kundnöjdhet då?

    Kundnöjdheten har ett ännu större impact på om du lever eller inte om 10 år. Jag tror att det kommer finnas e-handel av nya bilar. Då måste vi som bilhandlare verkligen ha fokus på kundnöjdhet, för har du inte nöjda kunder då finns det ingen anledning att handla av oss. Är det någonting som händer så är det ju att kunderna är mycket mer pålästa. Det kommer bara öka. Än så länge har det kanske mest varit om produkten och kanske inte så mycket om leverantörer i bilbranschen. Nu med Autopedia finns det ju information för köparna att hämta om leverantörerna som tidigare inte har funnits någonstans. Jag tror det kan höja branschens snittvärden. Dels kan man få information vad man ska köpa men framförallt var man ska köpa bilen. Om vi gör bra ifrån oss kanske man väljer att åka från grannstaden för att det är värt att handla av oss istället?

    Innan jag beger mig tillbaka till Göteborg vill jag ta en bild på Claes tillsammans med säljarna Daniel och Anders. Anders som egentligen är upptagen med att visa och gå igenom en kunds nya bil, pausar och kommer springandes för att vi snabbt ska kunna ta en bild. Någon säger, ”Blev den bra – ska vi inte ta en till?” Anders svarar samtidigt som han leende rusar tillbaka till sin kund: ”Nej, jag har en kund som måste bli mycket nöjd!”.

    Är Skoglöfs resultat en slump? Skulle inte tro det…

  6. Vinnarna av Guldknoppen 2014

    Kommentarer inaktiverade för Vinnarna av Guldknoppen 2014

    Idag den 15 januari 2015 avslöjas vilka som får prestigefyllda Guldknoppen 2014. Det är tredje gången som utmärkelsen delas ut och i år i kategorierna Årets Bilmodell, Årets Återförsäljare, Årets Återförsäljarnätverk och Årets Bilmärke. Bakom priset står Autopedia, en oberoende tjänst som mäter hur nöjda alla nybilsköpare är i Sverige. Resultatet baseras på samtliga (68 104) inkomna svar under 2014. Vinnarna i varje kategori baseras på högst andel mycket nöjda kunder.

    Årets Bilmodell – Audi A1

    ”En smidig stadsbil med snygg design och som är rolig att köra. Låg bränsleförbrukning och den högsta kvalitetskänslan gör Audi A1 till bilköparnas favoritmodell 2014.”

    2a BMW 4-serie          3a Volkswagen Tiguan

    Årets Återförsäljare – Skoglöfs Bil Kristinehamn

    ”Ett extraordinärt mottagande och hög kunskapsnivå hos säljarna. Möjlighet till provkörning och med leveransupplevelse och leveransprecision som är 100 %-ig, gör Skoglöfs Bil Kristinehamn till Årets Återförsäljare 2014.”

    2a LP-Bilar Falköping          3a Fagersta Motorforum

    Årets Återförsäljarnätverk – Porsche

    ”Tilltalande bilhallar och professionella säljare med goda kunskaper, gör bilköpet till en upplevelse utöver det vanliga. Porsche tar hem Årets Återförsäljarnätverk 2014.”

    2a Lexus          3a Audi

    Årets Bilmärke – Land Rover

    ”Ett bilmärke som står för bekvämlighet, tilltalande design och körglädje. Tillsammans med säkerhet och hög kvalitetskänsla gör det Land Rover till Årets Bilmärke 2014.”

    2a BMW          3a Seat

  7. BMW 4-serie rakt in på förstaplats

    Kommentarer inaktiverade för BMW 4-serie rakt in på förstaplats

    Den nya BMW 4-serie har idag nått 30 omdömen som är kvalitetskravet för att vara med i Autopedia och går rakt in på förstaplats med mest nöjda nybilsköpare i landet. Grattis BMW Sverige!

    BMW 4-serie är totalt sett en bil i toppklass, med mest nöjda nybilsköpare totalt sett bland de bilar som redovisas på Autopedia idag. Den utvändiga designen är en fullträff, körglädjen är i topp och kvalitetskänslan är som sig bör för en premiumbil mycket hög.

    BMW 4-serie kommer sannolikt att vara en stark kandidat till årets bil och Guldknoppen 2014 som utses i januari nästa år.

    Här kan du läsa mer om vad nybilsköparna själva säger om bilen och var du hittar handlarna med mest nöjda kunder.

  8. Välkommen till nya Autopedia

    Kommentarer inaktiverade för Välkommen till nya Autopedia

    Idag öppnar nya Autopedia. En oberoende webbtjänst som handlar om bilar, men som har fokus på vad du som konsument, kund och ägare tycker och tänker om din bil och handlaren du köpte den hos.

    Varje dag frågar vi alla som köpt en ny bil om de vill dela med sig av hur de upplevt sitt bilköp, oavsett märke eller återförsäljare. Det gör Autopedia till en helt unik tjänst för både konsumenter och producenter. Och desto fler som delar med sig, desto bättre blir tjänsten.

    Nya Autopedia har, förutom en uppdaterad design, fyra huvudfunktioner för att hämta information och ta del av vad andra nybilsköpare tycker och tänker. Här samlas färska omdömen och kommentarer från nybilsköparna själva.

    • Sök direkt efter bilar eller handlare.
    • Funktion som hjälper dig att hitta den bästa bilen för dig.
    • Lista de vassaste handlarna i landet när det gäller kundservice.
    • Märkeslistor över nöjdhet med nybilsköpet och med bilen.

    Välkommen!